Máte už bestseller Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové za sebou? Výborně. Tady je několik myšlenek, které mě při čtení zaujaly.
1) Čtyři díly a šlus
Máte rádi wow efekty? Pro mě byl jedním z nich fakt, že drtivá většina podcasterů nepřekročí 4. díl. Takže prostředí mezi podcasty je sice extrémně konkurenční, ale kdo vydrží, má šanci na úspěch. Nemluvě o tom, že postupem času se člověk zlepšuje. Nebo by aspoň měl.
2) Co lidé na sítích hledají?
To je otázka, kterou by si měl položit každý, kdo sítě plní obsahem. Odpověď je jednodušší, než by se mohlo zdát. Lidé na sítích hledají zábavu, naučný obsah a možnost vyřešit problém (prodat dům nebo kolo).
3) Vyměňte si role
Další tip autorek: Dívejte se na vlastní příspěvky očima uživatelů. Proč by měli číst to, co píšu? Poskytuje jim to nějakou přidanou hodnotu? Obohatí je to něčím? A pak: Je to srozumitelně napsané? Je tam jedno hlavní sdělení? Dobré je také psát příspěvky co nejkratší. Lidi na internetu obecně nečtou, ale přeskakují očima a hledají hlavní myšlenku, něco, čeho se mohou chytit.
4) Různé sítě jako různé reálné prostory
Jak by vypadaly různé sociální sítě v reálném světě? Facebook je hospoda, kde se scházíš s kamarády. Twitter (X) je koktejl party s lidmi, co se mnohdy ani neznají, ale do řeči se dají s každým na podobné mentální úrovni. LinkedIn je jasná pracovní porada, YouTube festival. Nejvíc mě pobavil Instagram – jako rande s bývalým/bývalou.
5) Jak psát
George Orwell umřel v roce 1950, přesto se dá jeho šestero pravidel správného psaní použít i na sociální sítě. Autorky ho uvedly v knize, já ho tady uvedu taky:
Nikdy nepoužívejte metafory, přirovnání nebo jiné řečnické obraty, které běžně vídáte v novinách.
Nikdy nepoužívejte dlouhé slovo, lze-li ho nahradit kratším.
Pokud je možné nějaké slovo škrtnout, škrtněte ho.
Nikdy nepoužívejte trpný rod, můžete-li použít činný.
Nikdy nepoužívejte cizí slova, odborné výrazy nebo žargon, existuje-li pro ně ekvivalent v běžném jazyce.
Porušte kterékoliv z těchto pravidel, pokud by z vás měl vypadnout nějaký nesmysl.
6) Další jed plodí další jed
Skvělé téma – jak se vypořádat s hejtry? Výstižná mi přišla metafora o divadle – každá veřejná výměna názorů je jako divadelní scéna. Dva, tři nebo čtyři lidé se přou na jevišti, ale zástupy dalších to sledují z hlediště a všichni si na diskutující vytvářejí názor. Je proto potřeba mít na mysli, že není důležité porazit konkurenta v debatě, ale zajistit si sympatie přihlížejících.
Díky za přečtení. A jestli nás ještě neodebíráte, nechte nám tu e-mail a my vás budeme zásobovat texty pravidelně.
Sejít se s námi můžete také v hospodě nebo na rande s vaším ex.