Jaký je rozdíl mezi young adult a new adult? A co znamenají žánry bizarro, cli-fi nebo romantasy?
Čtvrté křídlo. Té knize se v posledních týdnech téměř nedá vyhnout. Míjíme ji na plakátech v metru, její dračí ořízka na nás vyskakuje na sociálních sítích a v knihkupectvích se to zlatě blýská hned u vchodu mezi bestsellery. A my se rozhodli, že se v dalším podcastu podíváme, co se za tímhle fenoménem skrývá. Ponořili jsme se do toho a… narazili na spoustu otázek. Jaký je rozdíl mezi young adult a new adult literaturou? A co je to romantasy? On existuje žánr bizarní fikce? Najednou jsme si připadali jako naprostí boomeři! Tímto zdravíme spisovatelku Ivu Hadj Moussu, protože díky její nové knize Těžké duše víme poměrně přesně, co ten výraz znamená. Následující řádky jsou odpovědí na některé naše (a věříme, že i vaše) otázky. Pojďte se s námi trochu zorientovat v nových literárních žánrech, které nás na škole určitě neučili…
Young adult, nebo new adult?
Tohle je asi první zádrhel, na který narazíte, když si chcete zaplavat ve vodách moderních literárních žánrů. Ono se totiž o žánry v pravém slova smyslu nejedná. Je to spíš označení věkové kategorie čtenářů, pro kterou jsou knihy určeny. A young adult je zkrátka modernější název literatury pro mládež a dospívající.
A možná vás překvapí, že to není pojem úplně nový. Vznikl v 60. letech ve Spojených státech a vymysleli ho knihovníci, aby pomohli teenagerům vyhledávat knihy, které už nespadají do dětské literatury, ale ani do té určené pro dospělé čtenáře. Michael Cart, americký spisovatel a odborník na knihy pro děti a mladistvé, popsal young adult jako literaturu, která „řeší problémy a životní okolnosti, které zajímají mladé čtenáře ve věku přibližně 12–18 let.“ Zkrátka a dobře se jedná o knihy, které popisují objevování vlastní identity či bolavý přechod do dospělosti. Hlavní hrdinové se často potýkají s problémy, které rezonují s vlastními zkušenostmi čtenářů, a ty se většinou pojí s přátelstvím, první láskou či společenským očekáváním.
Touhle optikou bychom sem mohli zařadit i knihy, jako jsou Kdo chytá v žitě od J. D. Salingera, Jako zabít ptáčka od držitelky Pulitzerovy ceny Harper Lee nebo Tolkienova Hobita.
V posledních dvaceti letech ale young adult literatura zaznamenala obrovský boom. Vždyť roční náklady přesahují 35 milionů výtisků! Nemluvě o celé řadě filmových a seriálových trháků, jako jsou série Stmívání, Hunger Games (kterou u nás mimochodem vydalo nakladatelství Fragment, stejně jako Čtvrté křídlo) či Divergence.
Když mluvíme o young adult literatuře, nejde nezmínit platformu Humbook, která pořádá největší young adult festival ve střední Evropě a pod jejíž taktovkou se udílí čtenářské ceny HumbookAwards. Touto cenou se může v posledních letech pyšnit například Království popela, sedmý díl fantasy série Skleněný trůn od Sarah J. Maas, Z krve a popela z pera americké spisovatelky Jennifer L. Armentrout či australská kniha na pomezí hororu a fantasy Říše upíra od Jaye Kristoffa.
A co tedy znamená označení new adult? Je to v podstatě taková starší sestra young adult literatury, která se vyznačuje hlavními hrdiny ve věku 18–29 let, kteří řeší otázky odchodu z domova, objevování vlastní sexuality či výběru kariéry. Poprvé s tímto označením přišlo americké nakladatelství St. Martin’s Press v roce 2009 a čelilo docela značné kritice, že se jedná o uměle vytvořený marketingový pojem. Na jeho obranu se se slovy „že se jedná o užitečné označení, které umožňuje rodičům, knihkupcům a zainteresovaným čtenářům určit, co je uvnitř“ postavilo další nakladatelství, a to HarperCollins.
Do této kategorie bychom mohli znovu zařadit autorku Sarah J. Maas, tentokrát s fantasy sérií a jejím prvním dílem Dvůr trnů a růží, u níž sama autorka upozorňuje na explicitní erotický obsah. Nebo třeba jméno, které jste v knihkupectvích nemohli minout – Collen Hoover. A abychom nebloudili jen v zahraničních vodách, zmíníme i českou spisovatelku Kateřinu Petrusovou a její knihu Zakázaná přitažlivost.
Tak. V pojmech young adult a new adult máme jasno, ačkoli se rozdíly mezi nimi často stírají. Týkají se hlavně věkového rozhraní čtenářů a pracují se žánry, které mají k dispozici – především s fantasy, romancí, hororem či sci-fi. Nám už jen zbývá zmínit, že na jejich popularitě se velkou měrou podílí taky fenomén zvaný BookTok, což je podkomunita sociální sítě TikTok, která recenzuje a diskutuje o čtených knihách.
Ale pojďme se teď vrhnout na slibované nové žánry…
Romantasy
Jak už název napovídá, jedná se o kombinaci romantiky a fantasy. Příběh se odehrává ve fantasy světě – s vílami, draky, magií – a zároveň využívá klasických romantických zápletek, jako jsou spřízněné duše, milostný trojúhelník či „enemies-to-lovers“ (z nepřátel milenci). Mezi hlavní představitelky tohoto žánru patří již několikrát zmíněná Sarah J. Maas či Rebecca Yarros, autorka Čtvrtého křídla, které by nakonec mělo mít nikoli tři, ale pět dílů.
Jaký je to v dnešní době fenomén, ukazuje deník The Guardian ve svém článku o vzestupu tohoto žánru. Popisuje totiž atmosféru jednoho newyorského knihkupectví, když do něj vstoupí Sarah J. Maas, aby představila svou novou knihu. Dav šílí a křičí, jako kdyby přicházela rocková hvězda… A podobnou reakci publika můžeme předpokládat i u Rebeccy Yarros.
Oblibu tohoto žánru ukazují i ceny Goodreads Choice Awards, kde se loni Čtvrté křídlo umístilo na prvním místě s celkovým počtem 397 565 hlasů. V žebříčku najdeme taky upírskou fantasy Zmije a křídla noci ze série Koruny Nyaxie Carissy Broadbent, kterou u nás vydalo nakladatelství CooBoo.
Cli-fi
Ani tady není těžké uhodnout, co zkratka znamená – klimatická fikce. Jedná se o podžánr vědecké fantastiky, který jako nejčastější motiv používá dopady globálního oteplování. Ačkoli některé prvky můžeme najít už u Julese Verna, oficiálně se tento pojem ujal roku 2013, kdy ho jako první použila moderátorka Angela Evanciová, aby popsala knihu amerického spisovatele Nathaniela Riche Odds Against Tomorrow. Ta vypráví příběh nadaného matematika Mitchella Zukora, jehož prací je propočítávat nejhorší možné scénáře pro poradenskou firmu FutureWorld. V češtině bohužel nevyšla, na rozdíl od knihy kanadské spisovatelky Margaret Atwood Přežívá nejsmutnější, kterou do tohoto žánru můžeme taky zařadit, ačkoli vyšla už v roce 2005.
Bizarro
Pod tímto označením se skrývá bizarní fikce, tedy zjednodušeně řečeno kombinace sci-fi, hororu, fantasy či grotesky, která má za úkol bořit zavedené pořádky, bavit a šokovat. Světlo světa spatřila v roce 2005, ačkoli mezi její průkopníky by se mohli počítat už Franz Kafka, William Burroughs či Kurt Vonnengut. V současné době je jejím hlavním představitelem Carlton Mellick III., který celou tuhle šílenost rozjel románem Satan Burger, který pojednává… jak jinak než o Satanovi, který si otevřel burgrárnu, kde připravoval tak fantastické burgery, že mu za ně lidé upsali svou duši. Mezi další jeho knihy, které u nás vydává nakladatelství Carcosa pod vedením překladatele Milana Žáčka, patří například Strašidelná vagína či Plyšákokalypsa.
Feel-good
Tenhle žánr v sobě může skrývat leccos, nejdůležitější ale je, aby se čtenář během čtení cítil příjemně a pohodově a aby mu po dočtení svět připadal jako prima místo. V nakladatelství Host mají v tomto žánru zařazenou například knihu Jak se zamilovat do muže, který žije v křoví od autorky Emmy Abrahamson. Ta vypráví příběh Julie žijící ve Vídni, která jednoho dne pozná sympatického Bena. Ten se zdá být dokonalý – až na takovou malou drobnost – je bez domova. Naopak platforma Humbook do tohoto žánru zařadila knihu Navždycky české autorky Olgy Zbranek Biernátové, píšící pod psedonymem Nofreeusernames. Její hlavní hrdinkou je Mei, která miluje Harryho Pottera a čokoládu, a kniha je plná narážek na věci, které máme všichni rádi.
LitRPG
Vítejte ve světe na pomezí literatury a RPG počítačových her! Taky jsme si to neuměli představit, ale pak stačilo zmínit román Ready player one Ernesta Clinea a byli jsme doma. Tyhle knihy mají hlavní hrdiny, kteří se pohybují v prostředí online počítačových her, plní questy a součástí textu jsou i herní statistiky, tabulky schopností či možnosti vylepšení. U nás se na tento žánr specializuje již zmiňované nakladatelství Fragment, ale především Fantom Print, který přišel se sérii Cesta šamana ruského spisovatele Vasilije Mahaněnka. V něm sledujeme osud hackera Dana, který si veřejně prospěšné práce odpykává ve virtuální realitě. Nemá to ale snadné, jeho postava má nejen status vězně, ale systém mu zároveň přidělí povolání šamana se specializací klenotníka. Tedy nejhorší možnou kombinaci.
Hypertextový román
O něco dál mezi literaturu a hru nás zavede hypertextový román – jedná se totiž o žánr elektronické literatury, který využívá hypertextových odkazů k tomu, aby čtenáři předložil několik uzlů, neboli problémů či zápletek, které je potřeba vyřešit. Svým výběrem se čtenář posouvá jednotlivými variantami příběhu, a tím se stává jakýmsi spolutvůrcem. Prvním hypertextovým románem, který byl na internetu k dispozici na pokračování, bylo v roce 1994 Delirium Douglasa Coopera. O dva roky později pak vydal Robert Arellano interaktivní román Sunshine 69, který obsahoval mapu, kalendář s událostmi a kufřík s jednotlivými postavami.
K nám se tento žánr dostal v roce 1999 v projektech HyperHomer Petra Stradického či Město.html spisovatelky a výtvarnice Markéty Baňkové.
Mimochodem taky jste si v této souvislosti vzpomněli na gamebooky?
Uff, tohle pro nás byla velká cesta do neznáma a vystoupení z naší literární komfortní zóny! Děkujeme, že jste po nových žánrech cestovali s námi a těšíme na příště!